تغذیه کودکان مبتلا به تشنج

تغذیه کودکان مبتلا به تشنج

تغذیه کودکان مبتلا به تشنج

‎تشنج ناشی از  اختلال كاركرد سلولهاي مغز است  که علائم  آن  به اشکال مختلف  از جمله اختلال هوشیاری ، حرکات  غیر ارادی  در اعضای بدن ، بی اختیاری  ادرار،  رفتاری  غیر عادی  و خیره  شدن می باشد  و ممکن است  از چند  ثانیه  تا چند دقیقه طول بکشد . حملات  تشنجی مکرر، صرع  نامیده می شوند .

تغذیه مناسب برای کودکان مبتلا به صرع چیست ؟ آیا یک رژیم غذایی مناسب می تواند به کنترل این بیماری کمک کند؟ و اینکه چه غذاهایی برای کودکان مبتلا به صرع مضر است ؟  ما در ادامه به  بررسی این موضوعات  از نظر  متخصص مغز و اعصاب کودکان می پردازیم، با ما همراه باشید .

‎توصیه های تغذیه  ای در کودکان مبتلا به صرع

‎والدین کودکان  مبتلا به صرع لازم است  در برنامه غذایی این بیماران  مصرف آب  به مقدار کافی،  میوه و سبزیجات  تازه را  مد نظر داشته باشند .تازگي و مرغوبيت مواد غذايي يك اصل است. پرهيز از گرسنگي طولاني مدت،حذف وعده غذايي مخصوصا صبحانه ممكنست متابوليسم مغزي را مختل كند در  مواردي كه کاهش قند خون  روي دهد ممکن است  تشنج آغاز شود  لذا والدین  بايد مراقب وعده هاي غذايي اصلي و ميان وعده ها نيز باشند . برای جلوگیری  از کاهش قند خون مصرف  قند، شکر  و شکلات  توصیه نمی شود .

تغذیه کودکان مبتلا به تشنج

تغذیه کودکان مبتلا به تشنج

‎ بعضي مطالعات مصرف ماست و بستني را مضر شمرده شده اند اما هنوز قطعي و ثابت شده نيست. مصرف غذاها  با ماندگاري طولاني  مانند كنسروها  و آب ميوه هاي مصنوعي اصلا توصيه نميشود.

‎مصرف ويتامين د و همچنين آهن به طوري كه كمبود اين دو ماده حياتي روي ندهد الزامي است.

‎کمبود  بعضی از ویتامین  هاي ديگر نيز در بروز  حمله تشنج  موثر هستند  که لازم است والدین  مواد غذایی حاوی این  ویتامین ها  را در برنامه  غذایی کودک قرار  دهند  و یا با نظر  پزشک معالج  از مکمل  های حاوی  این ویتامین ها  استفاده کنند .  کمبود ویتامین  ب6  موجب تشنج  می شود و یا تشنج  ها را بدتر  می کند .  این ویتامین  ها در  غذاهایی مانند نان ها  و بیسکوییت  های سبوس دار ، جوانه گندم، محصولات  گوشتی  خصوصا  مرغ و ماهی  و جگر، میوه  ها و سبزیجات  مثل موز، هویج، گل کلم، نخود فرنگی، آب  پرتقال، گوجه  فرنگی ، سیب  و نیز  در مغز ها  به وفور یافت می شود .

بیشتر بخوانید
بيماری های نورومتابوليک

‎همچنین تحقیقات نشان Eداده مصرف كافي ويتامين تعداد تشنج ها را کاهش می دهد .  غذاهایی  که حاوی  این ویتامین  هستند  از جمله  روغن های  گیاهی ، آجیل  تازه ،  روغن سبوس گندم ، بادام ، ذرت  و زیتون  می باشند . وجود منیزیم ، کلسیم  و روی  به مقدار کافی  در برنامه غذایی این بیماران  بسیار مهم است .

تذکر

‎مبتلایان به تشنج های مکرر  باید از مصرف  مواد غذایی مانند قهوه  و اسپارتام  پرهیز کنند .  با توجه اینکه  مبتلایان به صرع به طور مداوم  از دارو های  ضد تشنج استفاده می کنند و این  دارو ها  جذب کلسیم و  ویتامین D را مختل  کنند ، لذا توصیه  می شود  از منابع  حاوی کلسیم  مثل لبنیات  زیادتر  استفاده کنند  و در صورت  صلاحدید متخصص مغز و اعصاب  از مکمل های  کلسیم و ویتامین D  استفاده کنند .

دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در زمینه انواع بیماری های مغز و اعصاب تخصص دارند ،شما می توانید برای مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس : 02188665452 – 09903101440

خلاصه مطلب

‎در اخر می توان گفت ، یک برنامه غذایی منظم و حاوي مواد مغذي در كنار مصرف داروهاي ضد صرع زیر نظر  متخصص مغز و اعصاب، می تواند  از بروز حملات تشنجی جلوگیری کند

سایر مقالات

آیا بیماری صرع خطرناک است؟

تفاوت بیماری صرع و تنشج

صرع مقاوم به درمان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =