آیا بیماری صرع خطرناک است ؟

آیا بیماری صرع خطرناک است ؟

آیا بیماری صرع خطرناک است ؟

صرع چيست؟آیا بیماری صرع خطرناک است ؟ این سوالی است که بیشتر مراجعین هنگام مراجعه به متخصص مغز و اعصاب کودکان می پرسند . اگر کودک شما هم به صرع مبتلاست به شما توصیه می کنیم ادامه مطلب را مطالعه کنید .
تشنج در انسان زمانی اتفاق می افتد که امواج الکتریکی مغز از نظر ريتم و شكل، غير طبيعي گردد. این امر موجب مختل شدن انتقال پیام های عصبی بین سلول های مغز می شودو می تواند بر اساس بخشي از مغز كه گرفتار تشنج شده علائم متفاوتي مثل اختلال هوشياري،بينايي،شنوايي، گفتاري و… را ايجاد نمايد.
چنانچه حمله تشنج تكرار شود ، صرع اطلاق ميشود.

دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در زمینه انواع بیماری های مغز و اعصاب تخصص دارند ،شما می توانید برای مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس : 02188665452 – 09903101440

علل بیماری صرع

عوامل ايجاد صرع عبارتنداز :
١-مشکلات ژنتیکی كه در ساختار و عملكرد مغز تاثير ميگذارندو ژن معيوب از والدین به کودک منتقل می شود .
٢-عفونت در مغز (انسفاليت)يا پرده هاي پوشاننده آن(مننژیت)
٣-آسيب دیدگی بافت مغز که می تواند به دلایل نرسيدن اكسيژن ،ضربه سر ، سکته مغزی ،تومور و جراحی مغز باشد.
٤- اختلالات ساختماني مغزي
٥-بيماريهاي متابوليك
لازم به ذكر است عواملی مانند عفونتها، بيخوابي ، نگرانی و استرس ، مصرف بعضي از دارو ها ،داشتن وعده های غذایی نامرتب (که می تواند منجر به کاهش میزان قند خون شود)،نورهاي چشمك زن (فلاشينگ) آستانه تشنج را پايين مي آورند و می توانند احتمال رخداد تشنجات را بیشتر کنند.

آیا بیماری صرع خطرناک است ؟

آیا بیماری صرع خطرناک است ؟

نشانه های بیماری صرع

شامل دو بخش است :
١- اورا (aura)يا پيش درآمد تشنج:در كودكان شايعترين اورا يا پيش درآمد كه بر قريب الوقوع بودن تشنج دلالت دارد عبارت است از ترس شديد ، احساس قلقلك يا ناراحتي در شكم و يا قفسه سينه .اورا به دو نكته اشاره دارد يكي اينكه تشنج در راه است وبايد اقدامات درماني را مهيا كنيم و دوم اينكه بدنبال يك كانون غير طبيعي در مغز باشيم (تصويربرداري مغز الزامي است)
٢-حركات مربوط به حمله تشنجي به صورت سفتي(تونيك) ،لرزش (كلونيك)، پرش(ميوكلونيك)در همه يا بخشي از بدن و عمدتا در تنه ،دستها و پاهاميباشد.ساير علائم شامل چرخش سرو گردن و چشمها، پلك زدن ،خيرگي و خروج كف از دهان مي باشد.
مدت حمله تشنجي متغير است و ممكنست از چند ثانيه تا ساعتها طول بكشد. نكته مهم درمورد طول مدت تشنج اينست كه به تشنجي كه بيش از سي دقيقه طول بكشد تشنج پايدار(status epilepticus) ميگويند كه نياز به اقدامات درماني اورژانس و بستري در مركز مراقبتهاي ويژه كودكان (PICU) دارد.
پس از هر حمله تشنجي ممكنست بيهوشي يا خواب آلودگي شديد ، استفراغ و يا سردرد روي دهد. بیهوشی ، می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بكشد.

بیشتر بخوانید
سر درد در کودکان

برای کمک کردن به کودک صرعی در زمان تشنج چه اقداماتی بايد انجام داد ؟

آرامش خود را حفظ کنید .
سعی به تکان دادن کودک نکنید .
سعی به جلوگیری از لرزش او نداشته باشید .
اگر بیمار، در حال بیهوشی است سعی به بیدار کردن او با فریاد زدن و یا تکان دادن نکنید .
برای جلوگیری از آسیب به بیمار وسایل خطرناک مانند اشيا نوك تيز، را از وي دور کنید .
به آرامی کودک را به یک طرف بخوابانید تا هر گونه مایع از دهان خارج شود و راه هوايي باز بماند.
هرگز كودك را در زير آب وان يا دوش قرار ندهيد حتي اگر تبدار باشد.

نكته مهم در مورد تب

تب يك آلارم مغز(هيپوتالاموس)است كه اعلام ميدارد كه بدن به علت ورود يك عامل التهابي نياز به كمك دارد و پايين آوردن درجه حرارت بدن از تشنج جلوگيري نمي كند اما كمك ميكند تا تغذيه و خواب كودك بهتر شود.
براي پيشگيري از تشنج ناشي از تب سه كار بايد انجام داد يعني علاوه بر مصرف استامينوفن،معاينه كودك براي پيداكردن كانون التهابي يا عفوني و همچنين دادن ديازپام در تب نيز لازم است.

اقدامات تشخيصي

به منظور تشخيص علت زمينه اي تشنج ،لازم است بررسي ساختار مغز با استفاده از ام ار اي(MRI)يا سي تي اسكن، بررسي امواج غير طبيعي در نوار مغز(EEG)و ارسال آزمايشاتي مانند قند ،املاح خون و…صورت گيرد. مشاوره ژنتيك و متابوليك نيز گاهي ضرورت مي يابد.

درمان

درمان صرع با داروهايي مثل فنوباربيتال ،فني تويين،كاربامازپين، والپروات سديم ، توپيرامات، لاموتريژين ،اكس كاربازپين،
كلوبازام و….انجام ميشود.نوع و مقدار مصرفي دارو بر اساس سن، وزن و فرم تشنج كودك توسط فوق تخصص مغز و اعصاب تعيين مي گردد. طول مدت درمان معمولا دو سال كامل از زمان كنترل تشنج است و هيچ حمله تشنجي نبايد در اين دوسال روي دهد. سپس در صورت طبيعي شدن نوار مغز ، قطع دارو به صورت تدريجي انجام مي گردد.گاهي طول مدت درمان بيشتر ميشود وندرتا تا آخر عمر مصرف دارو الزامي مي باشد.

بیشتر بخوانید
بیماری ام اس (MS)

نتیجه گیری

درآخر می توان گفت ، صرع یک بيماري مهم و نسبتا شايع در كودكان و نوجوانان است و بررسي علت زمينه اي ، درمان مناسب و مصرف منظم داروها و همچنين مراجعه دوره اي به متخصص مغز و اعصاب کودکان میتواند در کنترل حملات تشنجي كمك نمايد.
شما می توانید برای مراجعه و مشاوره به مطب دکتر لادن افشار خاص متخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کنید . آدرس: بالاتر از ميدان ونك. خيابان ولي عصر شمالي-خيابان برادران شريفي-جنب بانك مسكن -ساختمان خشايار-پلاك 61 -طبقه دوم -واحد 6

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =