تشخیص بیماری فلج مغزی یا سی پی CP

تشخیص بیماری فلج مغزی یا سی پی CP

تشخیص بیماری فلج مغزی یا سی پی CP

فلج مغزی

Cerebral palsy

فلج مغزی کودکان چیست؟در چه کسانی بیشتر دیده می شود؟ چه اقدامات تشخیصی لازم است؟ چگونه و چقدر می توان به این بیماران کمک کرد؟

در مطلب زیر دکتر لادن افشار فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، توضیحاتی را مطرح می کند تا با جزییات این اختلال بیشتر آشنا شوید. لطفا ما را با ادامه مطلب همراهی بفرمایید…

فلج مغزی و یا سی پی (CP که اختصار انگلیسی آن است ، به معنای بیماری مزمن حرکتی کودک است. این اختلال به علت ناتوانی مغز در فرماندهی سیستم حرکتی است و ناشی از بیماری عصب-عضله نیست و گاهی با ناتوانی ذهنی نیز همراه می باشد. علت این بیماری آسیب به مغز در حال شکل گیری(نمو) است و این آسیب ممکن است در طی دوران بارداری و همچنین پس از تولد (در طی دوسال اول عمر) به مغز وارد شود و کارکرد آن را مختل کند. این مشکل پیشرونده نیست.

تشخیص بیماری فلج مغزی یا سی پی CP

عوامل موثر در ایجاد فلج مغزی

این عوامل شامل مشکلات جنینی، نوزادی(بعد تولد) ومادری می باشد. وجود هر گونه بیماری در مادر در طول دوران بارداری که سبب شود خونرسانی و انتقال اکسیژن به جنین مختل شود مانند اختلال کار جفت و بند ناف، فشار خون بالا و دیابت که به آسیب عروقی جفت و نارسایی آن می انجامد و عفونت های مایع محافظت کننده جنین و بند ناف و عفونت های ادراری در ماه ها و روزهای آخر بارداری که با تب تظاهر می یابد می تواند به فلج مغزی منجر شود. زایمان زودرس با سن حاملگی کمتر از ۳۷ هفته یعنی نارسی و کم وزنی یعنی وزن موقع تولد کمتر از ۲۵۰۰گرم و زایمان چندقلو از عوامل مهم موثردر ایجاد فلج مغزی هستند.

بیشتر بخوانید
لکنت زبان در کودکان

تشخیص فلج مغزی

معمولا کودکان مبتلا به فلج مغزی یا سی پی به علت تاخیر تکاملی مثل تاخیر در نگه داشتن باثبات گردن بر روی سریا همان گردن گرفتن که چهار ماهگی باید صورت گیرد -تاخیر در غلت زدن، نشستن، ایستادن و راه رفتن و… به پزشک اعصاب مراجعه می کنند. البته مرحله اول تشخیص تاخیر تکاملی در مراکز بهداشت صورت می گیرد. کارشناس تکامل در این مراکز  با انجام دو آزمون تکاملی  ASQ و بیلی به وجود اختلال حرکتی، گفتاری، درکی و ارتباطی پی می برد و برای بررسی تشخیص افتراقی های آن، کودک را به دکتر مغز و اعصاب کودکان ارجاع می دهد. متخصص مغز و اعصاب اطفال پس از گرفتن شرح حال و معاینه، آزمایشات و تصویر برداری مغز(سی تی اسکن و یا ام آر آی) را درخواست می نماید.

دکتر لادن افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در زمینه انواع بیماری های مغز و اعصاب تخصص دارند ،شما می توانید برای مشاوره از طریق   اینستاگرام دکتر افشارخاص و یا با  شماره  های تماس : 02188665452 – 09903101440 تماس حاصل فرمایید .

درمعاینه ممکن است کوچک بودن دور سر، اختلال توجه شنوایی و بینایی، انحراف چشم ها، مشت کردن دست ها، سفتی مفاصل(آرنج، زانو، مچ دست و پا)، اشکال در گام برداشتن ، مشکل در گذاشتن پاشنه پا روی زمین، انحراف ساق پاها به صورت ضربدری و…کشف شود. حتما به بیماری های قلبی، کبدی وکلیوی همراه با سی پی نیز باید توجه گردد. در بعضی از انواع فلج مغزی اختلالات تشنجی و همچنین مشکلات یادگیری -هوشی و رفتاری بیشتر است که باید شناسایی و درمان صورت گیرد.

سایر مطالب مرتبط

تغذیه کودکان مبتلا به تشنج

تب و تشنج 

تشنج بدون تب در کودکان

علائم تشنج در کودکان

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین متخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران می توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید

با تشکر از گروه سایت دکتر افشارخاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در ونک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 1 =