تکامل حرکتی کودکان

تكامل حركتي در كودكان

تكامل حركتي در كودكان

تکامل حرکتی در کودکان بسیار اهمیت دارد با ما همراه باشید تا در این بخش با این مسئله مهم بیشتر آشنا شوید .

حركات در كودكان

حركات در كودكان به دو دسته تقسيم بندي مي شود. حركات درشت و حركات ظريف.

حركات درشت به كاركرد اصلي حركتي مانند گردن گرفتن، غلت زدن، سينه خيز رفتن، نشستن، ايستادن ، راه رفتن، دويدن و … اطلاق مي گردد.

حركات ظريف مربوط به كاركرد عضلات ظريف دست و پا مانند برداشتن اشياء ، چرخاندن، پيچاندن ، كشيدن ، ترسيم خط و نوشتن مي باشد.

‎در این مقاله به علائم حرکتی کودکان پرداخته می شود ، با ما همراه باشید تا با روند رشد حركتي کودکان خود بیشتر آشنا شويد .

تکامل حرکتی کودکان

تکامل حرکتی طبیعی کودکان

‎کودکی که به تازگی متولد شده است حرکاتي دارد که عموما غیر ارادی  و رفلكسي مي باشد. اما یک سری فعالیت ها بعد از گذشت زمان باید تحت کنترل کودک و به اراده وي صورت گيرد. مثلا شيرخوار در پايان ٤ ماهگی باید توانايي کنترل گردن را داشته باشد یعنی وقتي از حالت خوابيده به حالت نشسته بلند می شود ، گردن کودک به عقب برنگردد. در ٥ماهگي بغلتد و در ٦ و ٧ ماهگي سينه خيز برود. كودك در سن ٨ ماهگی بايد بدون کمك بنشیند یا به اصطلاح خودش را بنشاند.شيرخوار طبيعي مي تواند در پایان ١٢ماهگی بایستد و در١٥ ماهگی مستقل راه برود. كودك در پایان ١٨ ماهگی به راحتی از پله ها بالامي رود و وقتی پا به 30 ماهگی گذاشت مي تواند بدون کمک کردن ، از پله ها پایین بیاید .

اين نكات مربوط به كودكاني است كه از تكامل حركتي طبيعي برخوردارند.  مشاهده هرگونه تاخير در مهارت هاي مذكور توسط والدين بايد زنگ هشدار را به صدا در آورده و در جهت كشف علت و درمان تلاش صورت گيرد.

بیشتر بخوانید
سندرم تکان شدید کودک

حرکت زیاد دست و پای نوزاد

یکی از نگرانی های همیشگی والدین، حرکات زیادی است که نوزاد با دست و پای خود در می آورد. معمولا برای والدین سوال می شود که آیا این حرکات طبیعی هستند یا مشکلی است که باید درمان شود؟ حتی برخی این حرکات را نشانه هایی از بیش فعالی برای نوزاد خود، تلقی می کنند.

به طور کلی، نوزادان پیوسته در حال رشد هستند و این حرکات معمولا نشانه هایی از رشد آن ها و تمایل به مستقل حرکت کردن می باشند؛ مانند سینه خیز رفتن، راه رفتن، حرکت به صورت چهار دست و پا و … . بنابراین می توان گفت اکثر نوزادانی که حرکت زیادی با دست و پای خود اجرا می کنند، مشکل خاصی ندارند.

در رابطه با اینکه حرکات زیاد دست و پای نوزاد، آیا می تواند نشانه بیش فعالی باشد یا خیر، باید بگوییم که بیش فعالی معمولا از سنین پایین کودکی، یعنی از 3 تا 4 سالگی، آغاز می شود.

اما اگر شما، به عنوان پدر یا مادر نوزادتان، نگران سلامتی او هستید، می توانید با یک پزشک متخصص در زمینه مغز و اعصاب اطفال مشورت نمایید و برای معاینه نوزاد، نزد ایشان مراجعه کنید.

گاهی اوقات نیز ممکن است، نوزاد در خواب، دست و پای خود را تکان دهد و یا شاهد پرش دست و پای او باشید. این مورد نیز معمولا و با گذر زمان رفع می گردد اما گاهی ممکن است نشانه ای از تشنج باشد. در این صورت توصیه ما این است که در صورت تداوم این اختلا نیز حتما به یک متخصص مغز و اعصاب اطفال خوب مراجعه نمایید.

توصیه به والدین

‎گاهی تصور می شود چون یکی از والدین کودک با تاخیر راه افتاده و یا علائم حرکتی را دیر انجام داده است ، لزوما کودک نیز این مشکل را به ارث برده و نسبت به آن بی توجه می شوند ، اما ممکن است کودک مشکل دیگری برای بی حرکتی و یا دیر حرکت کردن داشته باشد و توصیه می شود اگر کودکی در هر يك از مهارت ها تاخير نشان داد حتما به متخصص مغز و اعصاب اطفال مراجعه شود و از نظر اختلالات عصبی ، استخوانی و عضلانی مورد بررسی قرار گیرد .

بیشتر بخوانید
صرع پایدار مقاوم

و در اولين فرصت توانبخشي شروع گردد. توانبخشي جسمي شامل حركات ورزشي ، ماساژ و آموزش حركات متناسب با سن كودك است. اين امر توسط كاردرمانگرهاي ماهر و در مراكز توانبخشي صورت مي گيرد. حتما بايستي روزي يك ساعت تمرين انجام شود تا به نتايج مناسب برسيم. ارزيابي دوره اي از نظر ميزان پيشرفت حركتي توسط متخصص مغز و اعصاب كودكان الزامي است.

ناهماهنگی حرکتی

‎در کودکان در سنین بالاتر ممکن است ناهماهنگی حرکتی به وجود آید. در این کودکان تاخير تکامل حرکتی مشاهده نمی شود اما در حركات آن ها ناهماهنگی وجود دارد . معمولا این کودکان از بازی های گروهی امتناع می کنند و یا  کار های ظریف را به سختی انجام می دهند مانند گرفتن مداد و بستن بند کفش و یا پرتاب کردن توپ. دراين كودكان كاردرمانگر مهارت هاي مربوط به بينايي -دست-مغز مانند ترسيم خطوط ، نقاشي، نخ كشيدن دانه ها كپي كردن تصاوير، بريدن تصاوير كاغذي و…. را تمرين مي دهد وكمك مي كند تا كودك در انجام تكاليف مدرسه و فعاليتهاي روزمره مشكل نداشته باشد.

دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در زمینه انواع بیماری های مغز و اعصاب تخصص دارند ،شما می توانید برای مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس : 02188665452 – 09903101440

‎نتیجه گیری

‎رشد و تكامل حرکتی کودکان بسیار پیچیده و حساس است به والدین توصیه می شود در زمینه های رشد و تكامل کودکان ، آگاهی خود را افزايش دهند و در صورت بروز علائم غير طبيعي در روند تکامل فرزندان ، سریعا به پزشك اعصاب كودكان مراجعه نمايند و با راهنمايي هاي پزشك به بهبود كودك خود كمك نمايند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − شش =