بیماری های مغز و اعصاب در اطفال

شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب در اطفال

شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب در اطفال

در چند سال اخیر نسبت کودکان مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب به شکل چشم گیری افزایش یافته است. مغز و سیستم عصبی یک دستگاه بسیار پیچیده ای است که بیماری های مربوط به آن نیز بسیار گسترده و وسیع می باشند. معمولا علائم بیماری های مختلف مغز و اعصاب نزدیک به هم بوده و تشخیص دقیق بیماری مستلزم یک پزشک ماهر و با تجربه است.
سیستم عصبی بدن نیز یک سیستم بسیار گسترده و پیچیده ای است که از مغز دستور گرفته و وظیفه هماهنگی بین سلول ها و اعضا و کارکرد های اندام بدن را برعهده دارد، که متشکل از دو بخش مرکزی و محیطی می باشد. هنگامی که سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) دچار آسیب شود، بیماری هایی را بوجود می آورد که به ذکر برخی از آن ها می پردازیم:

• فلج اطفال

فلج اطفال یک نوع بیماری است که سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و در برخی مواقع دستگاه گوارش را درگیر می نماید. دلیل اصلی ابتلا به این بیماری ویروس پولیو می باشد که از راه دهان به دهان یا مدفوع به دهان انتقال می یابد. این ویروس باعث از کار افتادن یا آسیب زدن به نورون های حرکتی در بدن کودک می شود
البته با انجام واكسيناسيون طبق برنامه كشوري در طي ١٣ سال اخير هيچ موردي در ايران گزارش نشده است.

بیماری های مغز و اعصاب در اطفال

بیماری های مغز و اعصاب در اطفال

• بیماری مننژیت

این بیماری ممکن است در اثر یک باکتری یا ویروس به وجود آید. این بیماری پرده های محافظ مغز و نخاع را درگیر کرده و آن را ملتهب می سازد. معمولا این بیماری با عواملی چون سردرد ، سفت شدن گردن ، سرگیجه ، استفراغ ، خواب آلودگی و… بروز می کند. این بیماری می تواند حتی زندگی کودکان را تهدید کند چرا که پرده های محافظ بسیار نزدیک و در همجواری مغز قرار دارند.

بیشتر بخوانید
تشنج بدون تب در کودکان

• انسفالیت

انسفالیت یا همان التهاب شدید مغز به دلیل ویروسی ایجاد می شود که از طریق خون به مغز می رسد. دو بینی، استفراغ ، اختلالات در تعادل ، کُما ، تبخال از علائم ابتلا به این بیماری می باشد.

علائم ابتلا به بیماری های مغزی و عصبی در کودکان

همانطور که ذکر شد علائم ابتلا به این بیماری های عصبی که سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را درگیر می کنند بسیار مشابه بوده ، که بعضی از علائم مشترک عبارتند از:
• احساس سردرد
• مور مور شدن اعضای بدن یا بی حسی
• بی حوصلگی کودک (دائما کودک احساس خواب آلودگی می کند)
• عدم تمرکز و اختلالات توانایی ذهنی (افت درسی، افسردگی، گوشه گیری و سایر اختلالات روحی و روانی کودک می تواند از علائم ابتلا به این بیماری باشند)
تشنج
نكته : در صورت بروز هريك از علائم مذكور ،كودك بايد توسط متخصص مغز و اعصاب اطفال  معاينه گردد تا در صورت لزوم ، بستري و درمان وريدي آغاز شود.

برخی از خدمات دکتر افشار خاص

تشنج در کودکان

اختلال خواب در کودکان

سر درد در کودکان

با تشکر مدیریت سایت دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین متخصص مغر واعصاب اطفال لینک مربوطه را مشاهده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + نه =