رشد-مغز-نوزاد

رشد مغز نوزاد

رشد مغز نوزاد

بیشترین رشد کودک طی 3 سال اول زندگی رخ می دهد. کودک در طی این مرحله تغییرات جسمی، روحی و احساسی را به سرعت تطی می کند . بنابراین مادر باید به دلیل اهمیت آن، دلایل رشد مغز کودک را در این دوره کنترل کند.

مطالعات نشان داده اند که وزن مغز نوزاد حدود 25٪ وزن کلی آن در هنگام رشد است. اما در حالی که سن کودکی 3 سال است، مغز میلیاردها سلول و بافت برای ارتباط کودک در 75٪ از کل رشد مغز و رشد کلی تولید کرده است.

رشد-مغز-نوزاد

مغز کودک در سه ماهه اول بارداری شکل می گیرد. در این مرحله مغز در ساختار ایجاد می شود و لوله های عصبی شکل می گیرند تا در انتهای نخاع رشد کنند. سه ماه بعد از بارداری، رشد سریع مغز کودک است. با سه ماهه سوم بارداری یا سه ماه آخر، مغز کودک در حال نزدیک شدن است و شروع به آماده شدن برای ورود و مقابله با دنیای بیرون می کند. مادر باید توجه زیادی به رژیم غذایی و کیفیت غذایش داشته باشد، زیرا اثر مستقیم آن بر مغز کودک است. مصرف قرص های فولیک اسید در دوران بارداری كمك می کند که کودک به ضایعات لوله عصبی مبتلا نشود. در سال های اول بعد از تولد نوزاد، ارتباطات عصبی در مغز دو برابر بیشتر از زمان تولد می شود. مغز کودک در این مرحله 60٪ از اندازه مغز بزرگسال است. کودک باید در شش ماهگي مکمل های حاوی اهن مصرف کند زیرا کاهش آن می تواند به مشکلات یادگیری و رفتار منجر شود. غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، سبزیجات برگي، تخم مرغ و لوبیا، و سایر غلات را می توان به کودک در مقادیر متناسب با سن وي داد. چربی در این مرحله برای کودک بسیار مهم است زیرا نقش مهمی در تشکیل میلین در مغز دارد.
به محض این که کودک دو ساله شد، ارتباطات عصبی در مغز او بيشترتوسعه مي يابد. مادران باید به کودک بازی های مناسب برای سن خود و نیز فعالیت های مناسب مانند مکعب بازی، پازل و بازی های دیگر که به رشد مغز کمک می کند، ارائه دهند.يكي از وظايف اصلی مغز که در طول این مرحله به سرعت در حال پیشرفت است، بخش یادگیری زبان مي باشد. کودک شروع به بهبود واژگان خود می کند. در حال حاضر کودک می تواند یک زبان جدید را بیاموزد، کلمات را به صورت روان صحبت می کند و در سن سه سال ممکن است یاد بگیرد یک جمله کامل را بیان کند.
در حالی که کودک سه ساله است . سلول های ارتباطی عصبی خود را همچنان رشد و توسعه می دهد و در نتیجه توانایی های شناختی حافظه او مانند زبان، مهارت های حرکتی، پیاده سازی و سایر کارکردها به سرعت و به طور پیوسته رشد می کند . بچه ها در این دوره نیز درک درستی از محیط اطراف دارند.

بیشتر بخوانید
بیش فعالی کودکان

رشد مغز در کودکان تحت تاثیر بسیاری از عوامل است عبارتند از:

• رشد فیزیکی مناسب
• رژیم غذایی
• ورزش (از طریق بازی)
• بازی های فکری
و محيط خانوادگي ايمن

نوار مغز چیست و درکودکان چه کاربردی دارد ؟

نوار مغز یا EEGیک ابزار تشخیصی است که برای مشاهده امواج تشنجی به کار می رود . این نوار همانند نوار قلب )نشان دهنده امواج الکتریکی است که توسط سلول های مغزی تولید می شوند و شامل امواج طبیعی و غیر طبیعی می باشند .

برای گرفتن نوار مغز ،بیمار از چه آمادگی هایی باید برخوردار باشد؟

  • لازم است شب قبل از انجام نوار مغز کودک استحمام کرده باشد و پوست سر کاملا تمیز باشد .
  • صبح زود کودک از خواب بیدار شود تا هنگام گرفتن نوار مغز زودتر به خواب رود .
  • نیم ساعت قبل از گرفتن نوار ،شربت خواب آور به کودک داده می شود

آیا انجام نوار مغز در هر کودک تشنجی لازم است ؟

بله . مشاهده امواج غیر طبیعی که گاهی شکل خاصی دارند برای تشخیص نوع تشنج و تجویز داروی مناسب ضروری است .

آیا انجام نوار مغز ضرری برای کود ندارد ؟

خیر . گرفتن نوار مغز در واقع ثبت امواج الکتریکی سلول های مغزی است و برای کودک آسیبی ایجاد نمی کند .

مصرف داروی خواب آور الزامی نیست اما برای جلوگیری از اضطراب ،حرکات چشمی مکرر و تکان دادن سر در کودکان کوچکتر از 5 سال ،مصرف می شود و ضرری هم ندارد

چه تعداد باید نوار مغز از کودک مبتلا بع تشنج گرفته شود ؟

معمولا در ابتدای درمان ضد تشنج و پایان دوره درمانی نوار مغز گرفته می شود . انجام سایر موارد بستگی به نظر پزشک دارد .

برخی از خدمات دکتر افشار خاص

تشنج در کودکان

اختلال خواب در کودکان

اختلالات رفتاری در کودکان

با تشکر مدیریت سایت دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =