‎تفاوت بیماری صرع و تشنج چیست؟

‎تفاوت بیماری صرع و تشنج چیست؟

‎حدود 65 میلیون نفر در دنیا دچار بیماری صرع هستند.
‎در دوره كودكي احتمال بروز صرع ٣ درصد است. تفاوت تشنج با صرع در تعريف آنهاست. تشنج به علت اختلال كاركرد سلول های عصبی و توليد امواج غير طبيعي و انتشار آن در مغز به وجود می آید كه به تغيير در حركت ،حس و رفتار فرد مي انجامد.از نظر علمی فردی به بیماری صرع مبتلا است که حداقل دو بار با فاصله بيش از ٢٤ ساعت دچار حمله های تشنج شده باشد ويا يك حمله تشنجي همراه بايك نوار مغز غير طبيعي داشته باشد. این حملات ممکن است در پی اتفاقاتی همچون ضربه به سر ،افت شدید قند خون، عفونت های سیستم عصبی ،مسموميتهاو… پیش بیاید. اگر شما هم با این بیماری و علائم آن آشنا نیستید بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید .

‎تفاوت بیماری صرع و تشنج چیست؟

‎تفاوت بیماری صرع و تشنج چیست؟

‎ چیزی که بیشتر مردم به عنوان تشنج می شناسند ،حالتی است كه در آن:

‎حرکات شدید دست و پا
‎افتادن بر روی زمین،
‎ایجاد صداهای غیر طبیعی و خروج كف از دهان،
‎بی اختیاری ادرار
‎ و کاهش سطحی هوشیاری مشاهده ميگردد.
‎اما انواع دیگری از تشنج هم وجود دارد که بیشتر در کودکان و نوجوانان با علائمی همچون خیره ماندن به یک نقطه ،پلك زدن مكرر،یا پرش ناگهانی دست ،پا ،صورت و يا بيحسي بخشي از بدن و دهان و حتي گاهي توهمات بينايي وشنوايي تظاهر پیدا می کند. البته شايعترين پيش درآمد تشنج در كودكان ، احساس ترس يا وحشت،دردشكم و يا داشتن حس بد در ناحيه قفسه سينه مي باشد. معمولا بعد از تجربه چندين حمله،والدين باشناسايي اين علائم ، كودك را آماده ي كمك واحياي تنفسي مي كنند.دکتر افشار خاص فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان به والدین عزیز توصیه می کنند که ازعادت های غذایی نادرست وگرسنگی های طولانی مدت ، خواب ناكافي و استرس عصبی كه همگی می توانند حملات تشنج كودك را تحریک کنند پيشگيري نمايند .

بیشتر بخوانید
سکته مغزی در کودکان

‎مثل هر مشكل اورژانسي وتهديد كننده حيات ديگرکمک های اولیه صحیح نقش مهمی در نجات بيمار مبتلا به حمله تشنج دارد ،مهم ترین مسئله این است که والدین در طول حمله کودک ،محیط اطراف را از اشیا تیز و خطرناک خالی کنند و راه تنفس کودک را با چرخاندن بیمار به پهلو باز نگه دارند .

دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در زمینه انواع بیماری های مغز و اعصاب تخصص دارند ،شما می توانید برای مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس : 02188665452 – 09903101440

‎در صورتی که زمان تشنج به بیشتر از 5 دقیقه رسید حتما با اورژانس تماس بگیرند .معمولا استفاده از ژل ديازپام ركتال(مقعدي)كمك كننده است. انتقال بيمار به يك مركز اورژانس و دريافت اكسيژن ،تعبيه يك لاين وريدي (رگ گرفتن)ضروري است. در صورتی که در همان مراحل اولیه بروز علائم تشنج در کودک اقدامات درماني مناسب انجام شود،از آسيب مغزي جلوگيري ميشود. مشاوره با فوق تخصص مغز و اعصاب به والدين كمك مي كند تا داروي مناسب و طول مدت درمان مناسب تعيين شود. نوار مغز بايد انجام شود تا امواج غير طبيعي مشخص و شدت گرفتاري تعيين گردد.طول مدت درمان چنانچه حملات تشنجي كاملا قطع شده باشند و اصلا حمله اي روي ندهد دوسال است . درموارد مقاوم به درمان لازم است چند داروي همزمان و به مدت طولاني-حتي گاهي تا آخر عمر- مصرف گردد.در ضمن معاينه دوره اي و پيگيري تكامل ذهني-رفتاري ، شناسايي اختلالات يادگيري و در صورت لزوم معرفي براي توانبخشي نيز توسط فوق تخصص مغز و اعصاب بايد انجام گيرد.

با تشکر مدیریت سایت دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 3 =