صرع

صرع چیست ؟

بیماری صرع چیست ؟

‎تشنج ناشي از اختلال عملكرد سلولهاي عصبي و يا نورون ها است و زمانی اتفاق می افتد که فعالیت های الکتریکی غير طبيعي مغز افزایش یابد . این امر موجب مختل شدن پیام های عصبی در بین سلول های مغز بیمار می شود و می تواند پیام هایی که از اندام به مغز و از مغز  به اندام ها مي رود ، مختل شود و در بالين به صورت اختلال هوشياري و يا دست و پا زدن و خروج كف از دهان تظاهر يابد.

چه موقع به تشنج ، صرع می گویند؟

هنگامي به تشنج كلمه صرع اطلاق مي شود كه دوبار حمله تشنجي در فاصله بيش از ٢٤ ساعت روي دهد و يا بيمار يك حمله تشنج همراه با نوار مغز غير طبيعي داشته باشد و عواملي مانند تب در ايجاد آن دخيل نيستند .

صرع

عوامل موثر در ايجاد صرع

مهمترين عامل موثر در ايجاد صرع ، ژنتيك مي باشد. مفهوم آن اين است كه به علت نقص ژنتيكي كه از والدين به كودك منتقل مي شوند بخشي از سلولهاي مغز ( مثلا گيرنده هاي گابا ) و يا مواد شيميايي ترشحي ( ناقل عصبي ) درست كار نمي كنند ويا قسمتي از مغز تخريب مي شود كه به دلايل مختلف مانند نرسيدن اكسيژن به مغز در هنگام زايمان ، كمبود قند خون بويژه در دوران نوزادي ، ضربه به سر، عيب ساختماني مغز از زمان جنيني، عفونتهاي داخل و خارج رحمي و… روي مي دهد و به ايجاد سيناپس هاي غير طبيعي  كه كانون تشنج زا هستند منجر مي شود.

‎عواملی مانند خستگی و یا خواب کمتر از میزان لازم و داشتن وعده های غذایی نامرتب که می تواند منجر به کاهش میزان قند خون شود و نور های چشمك زن و يا نوسان دار مانند بازی های کامپیوتری ، از عواملی است که می توانند احتمال رخ داد تشنج را تشدید کنند .

بیشتر بخوانید
صرع مقاوم به درمان

نشانه های بیماری صرع

‎بیمار ممکن است قبل از بروز تشنجات یک یا چند علائم را در خود ببیند كه به عنوان اورا و يا پيش در آمد تشنج محسوب مي شود . مانند اختلالات حسي از جمله گز گز و يا سستی که می تواند در هر یک از قسمتهاي بدن مانند پاها اتفاق بیفتد و يا احساس ترس شديد و يا اضطراب كه باعث مي شود كودك بي دليل جيغ بكشد و يا به والدين خود پناه ببرد و همچنين احساس ناراحتي در شكم ويا قفسه سينه . اين علائم به مراقب كودك هشدار مي دهد كه بيشتر مواظب وي باشد تا از سقوط ويا آسيب به سر جلوگيري شود واز طرفي مقدمات درمان را فراهم نمايد.

‎در ابتداي حمله، ممکن است بيمار برای چند ثانیه به یک نقطه خیره شود و يا حركات جزيي مانند پلك زدن ، جویدن مکرر لبها و یا تکرار یک کلمه داشته باشد و يا به صورت واضح حركات لرزشي، پرشي ويا سفتي بخشي يا تمام بدن را تجربه نمايد. در پايان حمله ، ممكن است بیهوشی روي دهد که می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد .

اقدامات حمايتي -درماني

‎برای کمک کردن به فرد صرعی در زمان تشنج باید آرامش خود را حفظ کنید ، سعی نکنید بیمار را تکان دهید و از لرزش آن جلوگیری نکنید. اگر بیمار در بیهوشی است او را با فریاد زدن و تکان دادن ، بیدار نسازید . وسایل خطر زا مانند چاقو را از نزدیکی او دور کرده و به آرامی فرد را به یک طرف بخوابانید تا از ورود مايعات معده به دهان و ريه جلوگيري شود و راه هوايي بيمار از طريق بيني باز بماند . هیچ موقع سعی به باز کردن دهان و یا قرار دادن چیزی در دهان بیمار نکنید اين كار ممكن است به قطع انگشت شما و يا كنده شدن دندان بيمار منجر شود .

بیشتر بخوانید
‎اختلالات طیف اوتیسم

درمان صرع

‎در بيشتر موارد،  بیماری صرع كودكان را با کمک دارو مي توان بهبود بخشيد اما گاهي فقط مي توان میزان تشنجات را با دارو کاهش داد . طول مدت درمان دارويي حداقل  دوسال است و در طي اين دوسال بايد بدون حمله تشنجي باشد. دارو ها بايد به مقدار كافي و بطور منظم مصرف شوند تا از تشنجات جلوگیری بشود .

دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در زمینه انواع بیماری های مغز و اعصاب تخصص دارند ،شما می توانید برای مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس : 02188665452 – 09903101440

نتیجه گيري

‎بيماري صرع در كودكان به ميزان قابل توجهي قابل درمان است. موارد اندكي تا آخر عمر نياز به درمان دارند و می توان با استفاده از روش های درمانی نوین ، بیماری را تحت کنترل داشت و زندگی نرمالی برای بیمار به ارمغان آورد . والديني كه كودكان صرعي دارند بايستي اقدامات اوليه احيا در منزل را بياموزند تا در دقايق اوليه حمله تشنج به بهترين وجه از بيمار مراقبت كنند .

‎لازم است كودك و نوجوان صرعي به صورت دوره اي توسط فوق تخصص مغز و اعصاب ويزيت شوند و مراحل رشد مغزي  ارزيابي گردد. در صورت لزوم آزمايشات خون و كبد و … درخواست مي شود و مقدار و نوع دارو ها تنظيم مي گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =