بزرگی سر نوزاد

بزرگی سر نوزاد

بزرگی سر نوزاد

بزرگی سر نوزاد یا هیدروسفالی، وضعیتی است که با افزایش تجمع مایع در جمجمه همراه است، که باعث افزایش فشار در مغز می شود، استخوان های جمجمه به اطراف کشیده می شوند و سر بزرگ تر از حد طبیعی خواهد شد.
در شرایط طبیعی، مایع مغزی نخاعی، از طریق مغز و نخاع در گردش می باشد. تحت یک سری شرایط خاص، مایع مغزی نخاعی در مغز افزایش می یابد، از جمله:
– انسدادی که مانع از جریان طبیعی مایع مغزی نخاعی شود
– کاهش توانایی رگ های خونی در جذب مایع مغزی نخاعی
– تولید بیش از حد مایع مغزی نخاعی در مغز

بزرگی سر نوزاد

بزرگی سر نوزاد

در برخی موارد، بزرگ شدن سر پیش از تولد آغاز می شود، که می تواند به دلیل اختلالات ژنتیکی و یا عفونت در دوران بارداری باشد.
هیدورسفالی و بزرگ شدن سر، می تواند باعث آسیب های مغزی شود، به همین خاطر، تشخیص علائم و دنبال کردن اقدامات درمانی بسیار مهم می باشد. برخی از علائم و نشانه های بزرگ شدن سر در نوزادان عبارت است از:
– برآمدگی قسمت نرم جمجمه (ملاج)
– افزایش سریع اندازه دور سر
– ثابت شدن چشم ها به سمت پایین
– خواب آلودگی نوزاد و یا اختلال خواب کودکان
– کاهش استقامت و قوای عضلانی
جهت تشخیص بزرگی سر در نوزادان، پزشک ابتدا به معاینه فیزیکی و علائم و نشانه های این اختلال، از جمله چشمان فرو رفته، رفلاکس چشم ها و اندازه دور سر می پردازد. دور سر این نوزادان، بزرگ تر از دور سر نوزادان معمولی می باشد.
هم چنین پزشک با استفاده از اولتراسوند، به بررسی داخل مغز می پردازد، که در این روش و با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از داخل مغز به دست می آید. MRI و سی تی اسکن، از دیگر روش های تشخیصی هستند که هر گونه اختلال و تغییر در مایع مغزی نخاعی را نشان می دهند.

بیشتر بخوانید
انواع سندرم های باليني تشنج در کودکان

دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در زمینه انواع بیماری های مغز و اعصاب تخصص دارند ،شما می توانید برای مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس : 02188665452 – 09903101440

درمان بزرگی دور سر

هدف از درمان بزرگی دور سر، پیشگیری از بروز آسیب های بعدی به مغز می باشد.
روش شنت گذاری (Shunt Insertion)
در این روش، لوله ظریفی در داخل جمجمه قرار داده می شود، تا مایع اضافی از داخل مغز به سایر حفرات بدن از جمله قفسه سینه و یا شکم، منتقل شود. شنت روشی دائمی است و نیازمند بررسی های منظم می باشد.
راهی جهت پیشگیری از بزرگی دور سر وجود ندارد. بهتر است قبل از بارداری تست ها و غربالگری های لازم انجام شود، تا احتمال ابتلا به چنین اختلالی به حداقل برسد. واکسیناسیون نیز در پیشگیری از بروز بیماری و عفونت های مرتبط با هیدروسفالی موثر می باشد.

برخی از خدمات دکتر افشار خاص

فلج بل

فلج مغزی کودکان

افسردگی در کودکان

بی اشتهایی در کودکان

اختلال خواب در کودکان

تکان مغزی در کودکان

با تشکر مدیریت سایت دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − شش =