افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان

شايد به نظر بعضي از افراد كودكي، دوران شادابي و بازي است و افسرده شدن بعيد به نظر برسد .اما قابل ذكر است در اين دوره نيز افسردگي روي مي دهد و متاسفانه بيشتر اوقات به علائم اوليه آن توجه نمي شود.
افسردگی دردوره كودكي به صورت پرخاشگری یا عصبانیت، ناراحتی دائمی، نا امیدی، گوشه گیری و کنار گرفتن از دوستان یا خانواده ، حساسیت شدید رفتاری، تغییراتی در میل و اشتهای کودک، اختلالات خواب (بی خوابی یا خواب مفرط)، مشکلات تمرکز، خستگی مزمن و کاهش انرژی کودک، مشکلات بدنی مثل احساس شكم درد یا سردرد،اندیشیدن و یا صحبت کردن در مورد مرگ بروز پیدا می کند.
هنگامی که پنج عامل از عوامل فوق در کودک ظاهر شود، و به مدت بیشتر از دو هفته ادامه یابد، باید فورا کودک را نزد متخصص روانپزشك برد.

افسردگی در کودکان

افسردگی در کودکان

علل موثر در ايجادافسردگي در كودكان

شامل ژنتيك و سابقه خانوادگي ، تغيير محيط زندگي ،از دست دادن نزديكان مورد علاقه كودك و بروز جنگ و يا بلاياي طبيعي وندرتا بيماريهاي متابوليك مي شود.
نكته مهم اينست که اگر کودک، یکی از والدین خود را از دست دهد، یا اتفاق ناخوشایندی برای وی بیفتد، در آن صورت دوره سوگ ممكنست ٦-٤ ماه بطول انجامد.
اما اگر این دوره بیشتر طول بكشد غير طبيعي بوده وباید فورا کودک نزد پزشک برده شود
متاسفانه در بسياري از فرهنگها مراجعه به پزشك بيماري هاي اعصاب در مراحل پيشرفته بيماري صورت مي گيرد.

والدین باید بدانند

اگر كودكشان مدتي است گوشه گير شده،خوب نميخوابد،كم اشتها يا پراشتها شده واز تفريحات هميشگي لذت نمي برد ، با همسن وسالان بازي نمي كند، و از دردهاي پراكنده جسمي شاكي و نالان است بايد به فكر بيفتند و با پزشك مشورت نمايند.
در صورت ناديده گرفتن بيماري و عدم درمان به موقع ،آسیب های جدی در کودک ايجاد می شود و قابل جبران نخواهد بود.

بیشتر بخوانید
بیماری ام اس (MS)

درمان

با نظر و تجويز پزشك اعصاب ممكنست از داروهاي ضد افسردگي استفاده شود كه با بالغين متفاوت است. روشهاي شناخت درماني و رفتاري نيز كمك كننده است.

برخی از خدمات دکتر افشار خاص

تشنج در کودکان

اختلال خواب در کودکان

بیماری صرع

صرع پایدار مقاوم

فلج شل حاد

رشد و تکامل کودک

با تشکر مدیریت سایت دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هشت =