افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان

بيماري هاي مغز واعصاب و افسردگی در نوجوانان

كودكان و نوجواناني كه به بيماريهاي مغز واعصاب مبتلا هستند مثل بعضي از انواع صرع (كه به مدت طولاني و يا حتي تا آخر عمر لازمست دارو مصرف كنند)،اختلالات ساختاري مغز(كه به هر دليلي قابل جراحي نيستند)،انواع نوروپاتي ها ي ارثي(كه به طور پيشرونده مهارتهاي حركتي بيمار كاهش مي يابد) خودو خانواده شان در معرض افسردگی هستند.البته افسردگي شایع ترین و درمان پذیر ترین بیماری روانی است . بیشتر مردم گاهی اوقات احساس ،غمگینی یا بی حوصلگی و کسالت می کنند . اما افسردگی یا دپرسیون اختلالي است که بر افکار ،احساسات ،رفتار و سلامت بدنی انسانی اثر می گذارد . نشانه های افسردگی را چگونه می توان در خود و دیگران تشخیص داد ؟ کسانی که دچار افسردگی هستند تقریبا هر روز به مدت دست کم دو دقیقه نشانه هایی از خود بروز می دهند .
در بعضی افراد افسردگی با اضطراب ،کناره گیری ،بی خوابی یا خواب آلودگی ، خستگی دائم ،بی اشتهایی یا وسواس در خوردن ،بی حالی یا هیجان زدگی ،ناتوانی در تمرکز و تصمیم گیری و احتمالا احساس گناه اغراقی همراه است .

افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان

بیشتر افسردگی در چه سنی رخ می دهد ؟

افسردگی در هر سنی ممکن است. دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب کودکان در این مقاله افسردگی در نوجوانان مبتلا به بيماريهاي اعصاب و خانواده شان مورد ارزیابی قرار می دهند . باید گفت تمام افسردگی ها حدود 2 سال یا بیشتر طول می کشد و میانگین آن هشت ماه است ،پس بهتر است تا به این علائم بی توجه نباشید .

افسردگی در نوجوانان

تشخیص افسردگی در کودکان و نوجوانان مهم است . افسردگی در نوجوانان ممکن است با افسردگی بزرگسالان متفاوت باشد . سال های نوجوانی دوران تعارض های پیچیده درونی است که در بیشتر افراد نوجوان منجر به بروز ارزش یابی منفی از خود ،اضطراب و ترس از آینده می شود . بعضی جوانان زیر فشار های سخت ذهنی قرار می گیرند و دچار احساس های انزواطلبی و بی نیرویی و ناتوانی می شوند .انتظارات جامعه ممکن است غیر واقعی باشد و رفتار نادرست با نوجوانان در مدرسه می تواند منجر به احساس واپس زنی در آن ها شود . ممکن است نوجوانان تجربه عدم حمایت خانوادگی و احساس بی پشت و پناه بودن داشته باشد و توان مقابله موثر با دشواری ها در او کاهش یابد . درمان افسردگی در نوجوانان نیز مانند درمان بزرگسالان ممکن است به صورت مجموعه ای از درمان های توامان باشد .

بیشتر بخوانید
راه درمان بیماری پمپه

دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال در زمینه انواع بیماری های مغز و اعصاب تخصص دارند ،شما می توانید برای مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید :

شماره تماس : 02188665452 – 09903101440

علت افسردگی چیست ؟

افسردگی ممکن است علت های زیادی داشته باشد ،از جمله پیشینه خانوادگی ،بیماری جسمی ، مصرف برخی دارو ها ،جنس و سن افراد . افزودن بر آن اعتماد به نفس فردی ،صفات شخصیتی – نظیر وابستگی به دیگران یا منزه طلبی یا کمال طلبی و انتظارات غیر واقعی ممکن است به افسردگی بی انجامد .

نشانه های افسردگی در نوجوانان

• غمگيني ،احساس درماندگی یا یاس
• احساس خود کم بینی و عدم اطمینان
• واکنش شدید در مقابل خرده گیری و انتقاد
• نوسان شدید بین دلتنگی و پر گویی
اختلالات خواب
• خشم ، طغیان ،عصیان و طعنه و کنایه زبانی و احساس گناه
• نوسان شدید میان وابستگی و ناوابستگی
• بی قراری و هیجان زدگی
• بدبینی نسبت به آینده
• امتناع از درس خواندن یا عدم همکاری به طور کلی
• افزایش یا بی اشتهایی در کودکان و نوجوان،زیاد چاق شدن یا زیاد لاغر شدن
• آرزوی مرگ ،افکار مربوط به خودکشی

**درمان

١-با مشاهده هر کدام از علائم مذكورهر چه سریعتر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید
٢-از تغيير دوز داروها بدون مشورت با پزشك بيمارتان خودداري فرماييد.
٣-گاهي با نظر مشورتي با همكار روانپزشك ميتوان داروهاي ضد افسردگي شروع نمود.
٤-خانواده درماني

برخی از خدمات دکتر افشار خاص

درمان تاخیر تکاملی کودکان

اختلال تنفسی حین خواب

اختلال خواب در کودکان

تکان مغزی در کودکان

با تشکر مدیریت سایت دکتر افشار خاص متخصص مغز و اعصاب اطفال

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + هفده =